Vol. 22 (1988)
Articles

Feminisation of the Labour Process in the Communication Industry: The Case of the Telephone Operators, 1876-1904.

Michèle Martin
University of Toronto

Published 1988-08-08

How to Cite

Martin, M. (1988). Feminisation of the Labour Process in the Communication Industry: The Case of the Telephone Operators, 1876-1904. Labour Le Travail, 22, 139–162. Retrieved from https://www.lltjournal.ca/index.php/llt/article/view/4695

Abstract

This article uses concepts coming from studies of the feminization of different occupations to investigate how the occupation of telephone operator came to be a female job ghetto. Its main theme is that the feminization of operating was central to the rapid growth of the telephone industry in the late nineteenth and early twentieth centuries. Contrary to general findings in the literature on feminization, the study suggests that labelling the operator's occupation as a female job increased, rather than reduced, its social status, although it did not improve its wages. It also indicates that whereas the job definition changed to suit female characteristics, its actual performance continued to involve commonly recognised male features to which the female operators had to adapt. Resume Cet article analyse, a l'aide de concepts extraits d'études sur la féminisation de divers emplois, le procès par lequel l'occupation de téléphoniste fut transformée en un "guetto" féminin. Le thème central de la problématique est que la féminisation de l'opération du téléphone était essentielle â le croissance rapide de l'industrie du téléphone â la fin du dix-neuviéme et au début du vingtième siècle. Contrairement aux conclusions résultant de la littérature sur la féminisation, cette étude avance que le fait d'avoir étiquette le travail de téléphoniste comme "féminin" a amélioré, plutôt que détérioré, son statut social, malgré le fait que les gages de la travailleuse n'aient pas augmentées. L'étude souligne également que, en dépit de ce renversement de définition de l'emploi, le travail garda des charactèristiques communément reconnues comme masculines" auxquelles les femmes téléphonistes durent s'adapter.