Vol. 11 (1983)
Articles

The United Brotherhood of Railway Employees in Western Canada, 1898-1905

J. Hugh Tuck
Memorial University, St John's, Newfoundland

Published 1983-01-01

How to Cite

Tuck, J. H. (1983). The United Brotherhood of Railway Employees in Western Canada, 1898-1905. Labour Le Travail, 11, 63–88. Retrieved from https://www.lltjournal.ca/index.php/llt/article/view/2565

Abstract

THIS ESSAY EXAMINES the rise and fall in the Canadian West of the United Brotherhood of Railway Employees (UBRE), an industrial union similar to the American Railway Union of the early 1890s. The UBRE entered Canada in 1902, but was unable to disrupt the complex network of craft union organizations which had sprung up in Canada in the preceding decade. It was, as a consequence, largely restricted to organizing previously unorganized clerks, freight handlers, and labourers. It fought a marginally successful strike on the Canadian Northern Railway in 1902, but was defeated by the CPR in 1903. This latter defeat, which had been engineered by the company with the aid and approval of the craft unions and the Canadian government, contributed directly to the rapid decline and ultimate demise of the UBRE. This ended the last major attempt to organize North American railway workers on industrial rather than craft lines. L'ARTICLE PORTE SUR la montée et le déclin dans l'Ouest canadien de la United Brotherhood of Railway Employees (UBRE), un syndicat industriel comparable à l'American Railway Union des années 1890. La UBRE qui s'est établie au Canada en 1902 fut incapable de briser le réseau complexe des syndicats de métier qui sont apparus au siècle précédent. C'est pourquoi, elle n'a pu syndiquer que les travailleurs non encore organisés, soit les commis, les manutentionnaires et les journaliers. Une grève marginale fut remportée contre la Canadian Northern Railway en 1902, mais une autre perdue contre le CPR en 1903. Cette dernière grève qu'avait planifié la compagnie avec l'aide et l'approbation des autres syndicats de métier et du gouvernement canadien a contribué directement au déclin rapide et à la fin de la UBRE. Cet épisode représente la dernière tentative majeure pour syndiquer en Amérique du Nord les cheminots selon la méthode industrielle plutôt que par métier.