Vol. 36 (1995)
Articles

Loafers Are Not Going to Subsist Upon Public Credulence: Vagrancy and the Law in Calgary, 1900-1914

David Bright
University of Calgary

Published 1995-02-02

How to Cite

Bright, D. (1995). Loafers Are Not Going to Subsist Upon Public Credulence: Vagrancy and the Law in Calgary, 1900-1914. Labour Le Travail, 36, 37–58. Retrieved from https://www.lltjournal.ca/index.php/llt/article/view/5000

Abstract

Between 1900 and 1904, rapid growth in population and industrial production transformed Calgary. It was also a period in which those arrested and charged with vagrancy appeared before the local police court in increasing numbers. Previous studies have suggested that the prosecution of vagrants amounted to a form of social control. Reflecting the values of the dominant middle class, local authorities sought to suppress or reform anyone who rejected those same values, especially those connected to the importance of work. This article argues that, in Calgary at least, the criminal justice system lacked the intent or means to reform vagrants. Instead, it punished them as an example to the wider working class of the penalty for rejecting the work ethic. Résumés Entre 1900 et 1904, la croissance rapide de la population et la hausse de la production industrielle ont transformé la ville de Calgary. Au même moment, les personnes arrêtées et accusées de vagabondage se voyaient traduites devant la cour municipale de police. Jusqu'ici, les études ont suggéré que les poursuites judiciaires pour vagabondage constituaient une forme de contrôle social. Véhiculant les valeurs de la classe moyenne dominante, les autorités municipales s'efforçaient ainsi de réprimer ou de réhabiliter toute personne qui rejetait ces valeurs, surtout celles concernant l'éthique du travail. Cette recherche démontre que le système de justice criminelle, à Calgary tout du moins, n'a eu ni l'intention ni la capacité de réhabiliter les vagabonds. Bien au contraire, il a punit ces derniers, donnant ainsi des exemples à la classe ouvrière locale de ce qu'il en coûte de rejeter l'éthique du travail.