Vol 86 (2020)
Research Notes / Notes de Recherche

Remembering 1919: The Winnipeg General Strike

Janis Thiessen
Department of History, University of Winnipeg
Bio
cover of Labour/Le Travail, Volume 86
Published November 23, 2020
Keywords
  • 1919 Winnipeg General Strike,
  • oral histories,
  • interviews,
  • memories,
  • stories,
  • Winnipeg General Strike,
  • 1919
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How to Cite
Thiessen, J. (2020). Remembering 1919. Labour / Le Travail, 86, 159–⁠176. https://doi.org/10.1353/llt.2020.0044

Abstract

Despite an abundance of research on the Winnipeg General Strike of 1919, how the strike has been remembered and commemorated by subsequent generations of Winnipeggers has been understudied. Though many archived oral histories of those involved in the strike exist, the intergenerational memory of the strike has been largely unaddressed. In anticipation of the strike’s centennial, I conducted oral history interviews with six descendants of those involved in the 1919 strike, to learn how stories of the strike have been passed down in their families and how those stories shaped the interviewees’ own understandings of labour and social justice. These interviews, though limited in number, attest to the importance of memory (both individual and collective) in oral history and, subsequently, in labour history.

 

Malgré une abondance de recherches sur la grève générale de Winnipeg de 1919, la façon dont la grève a été rappelée et commémorée par les générations suivantes de Winnipegois a été sous-étudiée. Bien qu’il existe de nombreuses histoires orales archivées des personnes impliquées dans la grève, la mémoire intergénérationnelle de la grève a été largement ignorée. En prévision du centenaire de la grève, j’ai mené des entretiens d’histoire orale avec six descendants des personnes impliquées dans la grève de 1919, pour apprendre comment les histoires de la grève ont été transmises dans leurs familles et comment ces histoires ont façonné la propre compréhension des personnes interrogées du travail et de la justice sociale. Ces entretiens, bien que peu nombreux, attestent de l’importance de la mémoire (individuelle et collective) dans l’histoire orale et, par la suite, dans l’histoire du travail.